Rower, którego używam na wyprawach, jest efektem wieloletniego dopasowywania sprzętu do własnych potrzeb. Na pierwszych wyprawach poruszałem się na rowerze MTB z grubymi, terenowymi oponami. Następnie zmieniłem sprzęt na crossowy. Różnica w oporach toczenia na gładkich 28-calowych oponach była kolosalna. Wraz z upływem czasu wymieniałem poszczególne komponenty, aby rower był lżejszy i dopasowany do mnie. W końcu w 2010 roku sprowadziłem z Anglii ramę Surly Long Haul Trucker, przeznaczoną do turystyki rowerowej i na tym szkielecie złożyłem swój „wysmaczony” rower. Najistotniejsze cechy tej konstrukcji to: kierownica typu „baranek” z klamkomanetkami 3×9 – po wycieczce na rowerach szosowych w Alpy stwierdziłem, że takie rozwiązanie znakomicie sprawdzi się na wyprawach – największe atuty to wiele różnych chwytów oraz wygoda wynikająca z połączenia klamek z manetkami; komfortowe siodło Brooks; zakres przełożeń od 0,76 (26-34) do 4,36 (48-11) – pozwalający na wspinaczkę z ciężkim bagażem pod każdą górę i rozpędzenie roweru na zjazdach; sztywny widelec – ten rower służy głównie do poruszania się po asfalcie, więc nie widzę potrzeby korzystania z cięższego amortyzatora, przy którym dodatkowo traci się energię na „pompowanie”, a na odcinkach szutrowych jedzie się również bez większego dyskomfortu; bardzo mocne koła złożone na niezawodnych piastach Deore XT i solidnych obręczach Mavic A719 z 36 szprychami; solidne bagażniki Tubusa, które świetnie współpracują z sakwami Ortlieb.
Parametry roweru:
Rama i widelec: Surly Long Haul Trucker • Przerzutki: Shimano Deore XT + Shimano Tiagra • Kaseta: Shimano XT 11-34 • Klamkomanetki: Shimano Dura-Ace 7703 • Mechanizm korbowy: Shimano Deore XT 48-38-26 • Obręcze: Mavic A719 28″ • Piasty: Shimano Deore XT • Opony: Schwalbe Marathon Supreme 622×37 • Kierownica: FSA Energy New Ergo 44 cm • Mostek: Boblight Team XL • Hamulce: Shimano BR-R550 • Pedały: Shimano PD-M324 • Siodło: Brooks B17 • Bagażniki: Tubus Cargo + Tubus Tara